Ah, Facebook. Bron van eindeloos vermaak en nog eindelozere ergernis. Facebook heeft me geleerd dat schrikbarend veel van mijn familieleden en kennissen racisten zijn, lelijke baby’s hebben, een slechte smaak hebben en dol zijn op het verspreiden van hoaxes. Zo werd ik vandaag door maar liefst vijf (5!) mensen geattendeerd op een GRATIS MCDONALDSBON VAN €200!!1111!! Jammer de bammer, je kunt delen en liken wat je wilt, die bon krijg je niet.
Nu kun je heel denigrerend denken; ‘ja haha, Facebookgebruikers zijn echt dom’, maar de meeste mensen hebben geen idee hoe ze hoaxes kunnen onderscheiden van echte prijsvragen, en wat likefarming is. Daarom speciaal voor jou, of eigenlijk voor je tante Rietje die in iedere hoax op Facebook trapt;
Zo herken je hoaxes en likefarming op Facebook (en voorkom je dat al je vrienden je haten)
Bovenstaand bericht ben ik vandaag maar liefst vijf keer tegengekomen op Facebook. Fijn voor McDonalds, hun weggeefactie is een succes! Alleen is dit geen actie van McDonalds, (JOH!) en krijgt niemand een bon van € 200,- (NAAAAH!).
Schokkend, ik weet het.
En als je vanaf nu op de onderstaande punten let, trap jij vanaf nu nooit meer in dit soort hoaxes;
1. Taalgebruik
‘Wij vieren.’
‘Haal uw cadeaubon’
Dit soort vreemde frases worden niet gebruikt door een bedrijf als McDonalds. Bedrijven die zichzelf en hun klanten serieus nemen, letten namelijk altijd op hun taalgebruik. Geen enkele marketingafdeling keurt zo’n advertentie goed. Dus als je een geweldig aanbod tegenkomt op Facebook, kijk dan kritisch naar het taalgebruik.
2. Waar linkt de actie heen?
Deze actie linkt naar de website rewardgiftnl.info. Een nogal vaag domein, dat overduidelijk niet aan McDonalds is verbonden. McDonalds (en alle andere bedrijven) plaatsen officiële winacties alleen op hun eigen kanalen, en niet op zo’n vage site.
Als je op de link klikt, krijg je het volgende te zien;
En wat zien we? Nog meer slecht taalgebruik en een lay-out die absoluut niet goedgekeurd zal worden door de marketingafdeling van McDonalds.
3. Gebruik je gezond verstand en speel detective
De bonnen worden verloot dankzij de 100e verjaardag van McDonalds. McDonalds bestaat pas sinds 1940.
De eerste twee reacties op het bericht zijn van Jammie Bakker. Een Jammie Bakker is een man, de ander is een vrouw. Er zit niemand op Facebook met de naam Jammie Bakker.
Laat je niet verblinden door 200 euro aan patat en kipnuggets en denk logisch na. Zou een bedrijf als McDonalds écht op deze manier een actie opzetten?
Gefopt!
De ‘delen’ en ‘vind ik leuk’ knoppen zijn niet de officiële van Facebook. Als je boven de ‘vind ik leuk’ knop hangt met je muis, zie je onderin beeld dat deze doorlinkt naar een vage URL van tracktd.2014.info. Slim dus om hier vooral NIET op te klikken.
Toch geklikt?
Dan zit je opeens op de website van Temimarketing, een achenebbisj marketingbureau dat jouw gegevens wil hebben om door te verkopen. En iedereen vult braaf zijn mailadres, huisadres en telefoonnummer in. Gefeliciteerd, je wordt nu de rest van je leven kapotgespamd en je hebt Temimarketing geld opgeleverd. En die McDonaldsbon en de gratis iPads? Die krijgt niemand.
Maar waarom doen mensen dan alsof ze dingen verloten?
Om geld te verdienen, gekkie!
Bij likefarming proberen malafide ondernemers of nare mensen zoveel mogelijk likes te verzamelen op hun Facebookpagina, om deze vervolgens door te verkopen aan spammers. Of ze houden de pagina zelf, en laten zich betalen om producten te promoten. En het algoritme van Facebook is simpel; jij en duizenden andere mensen hebben de pagina ooit geliked, dus wil jij nu vast heel graag als die posts over penisvergrotingcrème zien. Het gevolg? Facebook staat opeens vol met vreemde posts en jij kunt je niet meer herinneren dat je die pagina ooit hebt geliked.
Nu kun je daar vrij makkelijk vanaf komen door dit soort pagina’s te unliken, maar als je ergens je gegevens achter hebt gelaten, kom je er nooit meer vanaf. Of je moet je mailadres en telefoonnummer wijzigen en verhuizen.
Nu gebruiken likefarms niet alleen cadeaukaarten om aan je like te komen, ook zielige afbeeldingen worden maar al te graag gedeeld. Een kaal kindje met kanker (wens haar sterkte door op ‘vind ik leuk’ te klikken!) een mishandelde kitten ( like deze pagina en stop dierenmishandeling!) en andere kommer en kwel worden door likefarms ingezet om jouw duimpje omhoog binnen te halen.
Door op like te drukken verandert er niets
Het is ook erg aanlokkelijk. Iedereen vindt immers dat dierenmishandeling niet om te lachen is, en dat het fucking oneerlijk en gemeen is dat er kinderen zijn die tegen een terminale ziekte vechten. Je klikt op ‘like’ en laat zien waarvoor je staat.
Alleen verandert er niets. De kitten is nog steeds gewond en het meisje heeft nog steeds kanker. Het enige wat je bereikt is dat likefarms groter worden, meer geld verdienen en Facebook voor iedereen verpesten.
En daarom heb ik je van Facebook verwijderd, tante Rietje.